شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 11:49 قبل از ظهر

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


ما برآنیم گامی هرچند کوچک درجهت شناساندن مظلومیتها ونشان دادن جنایت ها در طول تاریخ برداریم هرکس همگامی مارا میطلبد مادنبال هم مسیریم واین به آن معنا نیست که اجازه سخن به مخالفین نمیدهیم بلکه میخواهیم حرفی برای گفتن باقی نمانده باشد دراین گفتگوی دور از تعصب وپیش داوری و توهین به همگامان خیرمقدم میگوییم صفای قدومتان
ارسال پاسخ
تعداد بازدید 303
نویسنده پیام
attash128 آفلاین



عضویت: 10 /10 /-622


نگاهی به راویان حدیث حضور ابوبکر در غار

حديث غار از ايّوب بن نافع از ابن عمر روايت شده است .

احمد بن أبى جعفر قطيعى خبر داد كه محمّد بن عدى بصرى در كتاب خود خبر داد كه أبوعبيد الله محمّد بن على آجرى خبر داد ، و گفت : از أبوداود ، سليمان بن الأشعث شنيدم كه مى گفت : خالد بن خداش از حمّاد بن زبير از ايّوب از نافع از ابن عمر ، حديث غار را شنيدم و سليمان بن حرب را ديدم كه اين حديث را بر وى انكار مى كرد (311)و مى گفت : اين حديث از او قبول نمى شود (312) .

عبدالله بن على مداينى مى گويد ، شنيدم پدرم مى گويد خالد بن خداش و محمّد بن معاويه نيشابورى هر دو ضعيف مى باشند (313) .

و زكريّا بن يحيى السّاجى مى گويد : در خالد بن خداش المهلبى ضعف وجود دارد (314) .

و رواياتى كه در تكذيب حديث غار گفته شده است بسيار و بدنامى و رسوائى راويان حديث دروغين حضور أبوبكر در غار افزون گشت .

و از طرفى ديگر ، رجال حزب قريش روايات صحيح غار و هجرت را در زير پوششى محو و نابود مى كردند .

أبوبكر محمّد بن الحدّاد مى گويد : از أبوعبد الرّحمن نسوى شنيدم كه مى گفت : اگر احمد بن سعيد همدانى از حديث بكير بن الأشج كه درباره غار است برگردد ، از وى نقل حديث مى كردم (315) .

و عبدالغنىّ بن سعيد بن حافظ از حمزه بن محمّد الكنعانى الحافظ ذكر كرد كه ، احمد بن محمّد بن الحجّاج بن رشدين ، همان كسى بود كه حديث بكير بن الأشج از نافع از ابن عمر كه همان حديث غار است (316)بر احمد بن سعيد همدانى معروف به ابن عقده داخل نمود .

و او زيدى و جارودى و از اهل كوفه مى باشد (317) .

و نسائى درباره احمد بن سعيد مى گويد : اگر از حديث غار كه از طريق بكير بن الأشج نقل كرده است رجوع مى كرد از وى نقل حديث مى نمودم (318) .

و « مرّة » درباره وى مى گويد : در نقل حديث قوى نمى باشد (319) . و در مطالبى كه اختصاص به ابراهيم بن الهيثم البلوى مى باشد چنين مى گويد :

دار قطنى و خطيب او را توثيق كرده اند ، و ابن عدى در كتاب « ألكامل » از او نام برده و مى گويد : تمام احاديث او از استقامت برخوردار است ، بجز حديث غار كه مردم آن را تكذيب كرده اند ، و با آن برخورد نموده اند ، كه أوّلين آنان برديجى مى باشد (320) .

و دو نفر از موثّقين درباره حديث غار از وى پيروى نمودند (321) .

وى از عبد الرّحمن راسبى از مالك ، خبر طولانى باطلى نقل كرد كه خود متّهم به جعل آن است .

و از فرات بن السّائب از ميمون بن مهران از ضمّة بن محصن از أبوموسى ، قصّه غار را نقل نمود (322) .

و مسلم بن ابراهيم ، از عون از عمرو نقل مى كند كه ، از أبومصعب شنيدم كه درباره پيامبر صلّى الله عليه و آله در شب غار سخن مى گفت ، پس حديث غار را ذكر نمود (323) و در آن حضور أبوبكر را در غار بيان كرد « مرّه » در ادامه مى گويد : أبومصعب مكى را كسى نمى شناسد (324)و عقيلى مجهول مى باشد .

و محمّد بن الوليد از راويان حديث از زبير از پيامبر صلّى الله عليه و آله مى باشد . ابن عدى در باره اش مى گويد : حديث وضع مى كرد .

أبوعروبه مى گويد : او دروغگو و كذّاب مى باشد .

وى محمّد بن الوليد بن ابان أبوجعفر قلانسى مخرمى مى باشد كه ، از روح بن عبادة و مكّى و يزيد بن هارون نقل حديث مى كرد ، و به او « بسرى » مى گفتند .

و أبوحاتم مى گويد : او راستگو نيست .

و دار قطنى مى گويد : او ضعيف است (325) .

و عبد الرّحمن بن أبى اويس ، عبدالله بن عبدالله ، أبوبكر مدنى را كه برادر اسماعيل است ، ابن معين و ديگران توثيق كرده اند . اما ازدى درباره اش چنين گفته است : حديث وضع مى كرد . ذهبى مى گويد : و اين لغزشى زشت از او « يعنى ازدى » مى باشد .

و دار قطنى مى گويد : او خبر باطل طويلى نقل كرده است و خود متّهم به وضع آن مى باشد .

و از فرات بن السّائب از ميمون از مهران از ضبّة بن محصن از أبوموسى قصّه غار را نقل نمود ، و اين حديث شبيه به احاديث ساختگى طرقيان است .

بنابراين علاّمه ازدى ، به دروغ عبدالحميد بن أبى اويس ، در روايت غار دست يافته بود . به همين جهت ذهبى بخاطر اين رسوائى خطير درباره حزب قريش و اسرار و رموز آن حزب ، در غضب شد و پوشاندن اكاذيب و مخفى ماندن حقايق را خواستار گرديد .

و ذهبى در نوشته هاى خود معروف به همين شيوه بوده است ، و او در قريشى و اموى بودن حتى از قريشيان و امويان نيز بالاتر بود

یکشنبه 08 آبان 1390 - 18:12
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از attash128 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: stopvahdat & 21tir &
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :